28 Ekim 2007 Pazar

Bursa Gezisi I, Mudanya

02.01.2007

Marmara'da sabah
Kurban Bayramının 2. günü akşam eşimin teyzesindeydik. Teyzemlere "yarın sabah 07:00'da hazırlanın, sizi almaya geleceğiz" dedik, tabiki onları nereye kaçıracağımızı söylemedik. Ertesi sabah evlerinin önüne gelip yeniden aradığımızda halen bizim şaka yaptığımızı düşünüyor, bir türlü dışarı çıkmak için hazırlanmaya yanaşmıyorlardı. En sonunda inandırabildik kapının önünde olduğumuza da üstlerine birşeyler giymeye başladılar.
Gebze Eskihisar'dan feribota bininceye kadar hala nereye gittikleri konusunda bir fikirleri yoktu ama insaflı günümüzdeydik ve feribotta söylemeye karar verdik güzergahı. Sistematik bir program yapmamıştık, Bursa içinde birkaç yere uğrar, zaman kalırsa Bursa çevresinde dolaşır, bir de İskender kebap yer döneriz diyorduk. Programsız çıkmak demek her zaman aksiliklere ve sürprizlere hazırlıklı olmak demek.. Aslında ilk hedef Bursa içindeki önemli tarihi mekanları dolaşmaktı ama teyzem öğle namazını Ulucami'de kılmak isteyince, Bursa çevresinden başladık turumuza. İlk hedef Trilye idi. Yanımızda harita olmadığı için gitmeyi hedeflediğimiz yerlerin uzaklığını önceden bilmeden düştük yola.. Hoş! Oraya günün sonunda varacağımızı da bilsem gene düşerdim yola, o ayrı mesele..
Tabiki Trilye'ye giderken Mudanya mütareke evini ziyaret etmeden geçmek olmazdı.

Mudanya Bursa'ya 32 km uzaklıkta.. Şehirde görülmeye değer eski gümrük binaları, şu an otele dönüştülmüş olan eski tren istasyonu var.. Bir de müzeye çevrilmiş olan Mütareke evi tabii.. Mütareke evine Mudanya girişinden sonra sahil yolu boyunca devam ettiğinizde ulaşabiliyorsunuz, hemen yakınında da 19.yy sonları-20.yy başlarına ait Rum evlerinin bulunduğu SİT alanı ilan edilmiş Yalı mahallesini de gezip eski zamalarda yolculuk yapabilirsiniz.
Yalı Mahallesinde cumbalı evler

Mudanya mütarekesi, bildiğiniz gibi Büyük Taarruz'un zaferle sonlanması sonrası itilaf devletleri (İngiltere, Fransa ve İtalya) ile 3 Ekim 1922'de başlayıp 11 Ekim 1922'e kadar süren görüşmeler sonucu imzalandı. Mudanya Mütarekesinin bizim açımızdan en önemli sonucu Doğu Trakya'nın topraklarımıza geri kazandırılmasıdır. Bu da elbetteki İsmet İnönü'nün diplomatik başarıdır.

Mütareke evi; İsmet İnönü ve karşısında İngiltere temsilcisi General Harrington, Fransa temsilcisi General Charpy ve İtalya temsilcisi General Monbelli

Mütarekenin imzalanmasından yarım saat sonra Mütareke evinin balkonunda İsmet İnönü (sandalyede) ve maiyeti erkanı